A verseny, amelyet először 1934-ben rendeztek meg, azóta a magyar vitorlássport egyik csúcspontjává vált, és minden évben izgalmas kihívásokkal várja a résztvevőket. Az évente megrendezésre kerülő sporteseményen közel harmincféle hajóosztályban hirdetnek eredményt az alapvetően túra jellegű hajók között. Az utóbbi évtizedben már, a hagyományos egytestű hajók mellett a modern technológiai fejlődése során megszületett többtestű, katamaránok is indulnak, akik évről-évre, verseny a versenyben küzdenek egymással az első helyezésért.
A túraversenyen a vitorláshajóknak egy bójákkal előre kitűzött távot kell megtenni a lehető legrövidebb idő alatt. A Magyar Vitorlás Szövetség által kiírt gyorsasági verseny hagyományos útvonala: Balatonfüred – Balatonkenese – Siófok – Keszthely – Balatonfüred. A megtett távolság hossza légvonalban: 155 km. A távot motorhasználat és kikötés nélkül, 48 óra alatt kell teljesíteni. A rajt Balatonfüreden reggel kilenckor van, majd a verseny a tó keleti medencéjében egy nagy körrel folytatódik az első pályajelnél bójakerüléssel Balatonkenesénél, majd Siófoknál is, onnan a tihanyi-szoroson át Keszthelyig navigálnak a kormányosok, aztán visszafordulnak a hajók és elvitorláznak a balatonfüredi befutóig, ahol a célvonalat a balatonfüredi kikötő előtt tűzik ki. Az útvonal természeti tájainak változatossága, a Balaton sajátos széljárása és a júliusi időjárási körülmények is mind-mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a Kékszalag egy valóban egyedülálló verseny legyen.
A Kékszalag története
Az 1933-ban alakult balatonfüredi Hungária Yacht Club vezetői szerettek volna egy megállás nélküli vitorlásversenyt megrendezni a Balatonon, amelynek a végén a leggyorsabb hajó nyer, mivel addig olyan még nem volt a Balaton történetében. Az első versenyt a kék szalagért 1934. július 27-én rendezte a klub, amelyen 21 hajó állt rajthoz és csak ketten adták fel a versenyt. A győztes Ugron Gábor lett, Rabonbán nevű hajójával.
Az 1930-as években a Magyar Vitorlás Szövetség hatékony támogatásával jelentősen fejlődött a vitorlázás Magyarországon. Minden idők legeredményesebb hajója a Kékszalagon, a fából épült Tramontana. A klasszikus cirkálóval 1940-ben, 1942-ben, 1963-ban, 1971-ben, 1977-ben, 1979-ben és 1989-ben nyertek Kékszalagot a kormányosai. Ráadásul 1940-ben győzött először olyan hajó, amelyet nő kormányzott: Kultsár Istvánné Gordon Evelyn vezette a Tramontánát és a gyönyörű hajóval két év múlva duplázott. A Tramontana ma a Kékszalag legsikeresebb hajója, hiszen összesen hétszer diadalmaskodott. A Kékszalagon 2011-óta a legjobb női kormányos a „Gordon Evelyn Díj” nyertese. 1944-ben a háború frontja elérte Magyarországot, törölték a hosszútávú túraversenyeket így a Kékszalag elmaradt.
A háborút követően 1947-ben rendeztek először újra Kékszalagot. Tehát a kétévente sorra kerülő verseny a párosról a páratlan évekre került. Az első háború utáni versenyen nem nevezési díj volt, hanem a résztvevők kaptak a rendezőségtől egy-egy oldal szalonnát, segítendő a versenykedv felélesztését. A tókerülő verseny olykor több mint két napig tartott, ha éppen nem fújt jó szél. Ma a limitidő 48 óra, aki ennyi idő alatt nem teljesíti a távot, az már nem talál célvonalat Baltonfürednél.
A verseny rekordidejét 1955-től 57 évig a Nemere II. tartotta! Az 1944-ben épült 75-ös cirkáló az akkor már kétszeres győztes Németh István kormányzásával 10 óra 40 perc alatt körbe ért. Ezt a csúcsidőt javította meg a Fifty-Fifty katamarán. Hiába gyorsultak a vitorlások, épültek modern hajók a rekord sokáig megdönthetetlen volt. A Balaton ugyanis szeszélyes, és a csúcsdöntéshez ritkán vannak ideális körülmények. A 2012-es rekorddöntéskor is gyenge volt a szél, de a mai modern többtestű vitorlások a szélsebesség többszörösével tudnak rohanni. A Fifty-fifty nevű különleges hajó Józsa Márton csapatával a fedélzetén a rekordot 10 óra 32 percre javította. Két évvel később már jó szél fújt szinte egész nap, így a Fifty-fifty a saját csúcsát csaknem három és fél órával múlta felül. Az aktuális pályacsúcs: 7 óra 13 perc 57 másodperc.
A 2014-es jószeles 46. Kékszalagon a Nemere II. egytestű hajók közt még fennálló csúcsát is átadta a múltnak a Király Zsolt vezette Raffica. Az egytestű rekord így most 9 óra 56 perc 46 másodperc. A Kékszalag népszerűsége folyamatosan növekszik, egyre többen vesznek részt rajta. A többség természetesen nem az abszolút győzelemre hajt. Már maga a feladat, a táv teljesítése is nagy kaland.
A Kékszalag egyre növekvő népszerűsége tette szükségessé, hogy 2001 óta már minden évben megrendezzék. A verseny legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas, aki zsinórban kilenc Kékszalagot nyert 2001 és 2009 között. 2010-ben – katamaránnal – negyedik lett, majd 2011-ben megszerezte tizedik, 2013-ban tizenegyedik, 2016-ban pedig tizenkettedik győzelmét. Az 1934-ben nyíltnak kiírt versenyen az évek folyamán korlátozások léptek érvénybe. Kitiltották a kis uszonyos hajókat, egyes hajótípusokat, vagy bizonyos években csak kabinos hajók indulhattak. A modern versenyhajók térhódítása is vitákat szült. Amikor 2001-ben elhatározták, hogy a versenyt a továbbiakban már évente rendezik, a döntéshozók igyekeztek mindenki kedvére tenni. A Magyar Vitorlás Szövetség akkor úgy döntött, hogy a páratlan években bizonyos korlátozó szabályok érvényesek, lehetőséget adva a tradicionális vitorlásoknak a Kékszalag elnyerésére, míg a páros években szinte bármilyen vitorlással szabad versenyezni.
2010-ben engedélyezték többtestű hajók (katamaránok, trimaránok) részvételét is, ami rekordszámú részvételt eredményezett. 2010-ben a 42. Kékszalagon 623 hajón, 9 nemzet 3115 versenyzője küzdött. A 2010-es siker hatására a Magyar Vitorlás Szövetség Elnöksége a jövőbe tekintve egy ötéves moratóriummal fokozatosan feloldotta a korlátozásokat. Így 2014-től már újra szabad lett a verseny az alapítók eredeti, 1934-ben lefektetett szándékainak megfelelően.
A mindenkori győztes hajók és kormányosaik:
1934 Ugron Gábor, Rabonbán I (30-as cirkáló, schärenkreuzer. Magyarországon ebből a hajótipusból épült a legtöbb, ez volt a legnépszerűbb klasszikus hajóosztály)
1936 Kovács Béla, Kincsem III (22-es versenyyollé)
1938 Kovács Béla, Kincsem IV (22-es versenyyollé)
1940 Kultsár Istvánné Gordon Evelin (Első női győztes), Tramontana
1942 Kultsár Istvánné Gordon Evelin, Tramontana.
1947 Tóth Kálmán, Hungária
1949 Mihálkovics János, Vészmadár
1951 Németh István, Nemere II.
1953 Németh István, Nemere II.
1955 Németh István, Nemere II. (75-ös cirkáló)
1959 Horváth Boldizsár, Addió (40-es cirkáló)
1961 Farkas László, Kékmadár
1963 Vályi Pál, Tramontana[36]
1965 Tolnai László, Olimpia III.
1967 Debrőczy Tibor, Trinidad
1969 Berta Lajos, Rabonbán II. (30-as cirkáló)[37]
1971 Bucsy Balázs, Tramontana
1973 Gosztonyi András, Blott X.[38]
1975 Telegdy István, Blott X. (csillaghajó)
1977 Lovas József, Tramontana
1979 Lovas József, Tramontana
1981 Izsák Szabolcs, Hárpia
1983 Zdenka Richter, Simi
1985 Eindl Steeg, Simsalabin
1987 Eindl Steeg, Simsalabin
1989 Gömöry Pál, Tramontana
1991 Helmuth Birkmayer, Gitzwerg és Balogh györgy, Nemere II. (megosztva)
1993 Tuss Miklós, Manual
1995 Tuss Miklós, Manual
1997 Christoph Wieser, Liberté
1999 Detre Szabolcs, Yuppie
2001 Litkey Farkas, Pleasure
2002 Litkey Farkas, Gardazzurra
2003 Litkey Farkas, Lisa
2004 Litkey Farkas, Gardazzurra
2005 Litkey Farkas, Liza
2006 Litkey Farkas, Clan Des Team
2007 Litkey Farkas, Lisa
2008 Litkey Farkas, Clan Des Team
2009 Litkey Farkas, Lisa
2010 Roland Gabler, NaturAqua
2011 Litkey Farkas, Lisa[39]
2012 Józsa Márton, Fifty–Fifty
2013 Litkey Farkas, Evopro-Lisa[40]
2014 Józsa Márton, Fifty-Fifty
2015 Christophe Peclard, Safram
2016 Litkey Farkas, Festipay (katamarán)
2017 Litkey Farkas, Festipay
2018 Christophe Peclard, Safram
2019 Petrányi Zoltán, Racing Django[41]
2020 Vándor Róbert, RSM2
2021 Vándor Róbert, RSM2
2022 Józsa Márton, Fifty-Fifty
2023 Józsa Márton, Fifty-Fifty
2024 Józsa Márton, Fifty-Fifty
TUDTAD?
- A jelenlegi rekorder: A Kékszalag versenyen számos rekord született az évek során. Az abszolút sebességi rekordot 2014-ben állította be a Fifty-Fifty nevű katamarán, amely mindössze 7 óra 13 perc és 57 másodperc alatt teljesítette a távot.
- Különleges hajók: A versenyen számos különleges és innovatív hajó is részt vett. A legnépszerűbbek közé tartoznak a többtestű hajók, mint például a katamaránok és trimaránok, amelyek különösen gyorsak és látványosak a Balaton vízén. Az utóbbi években a modern technológia és a hajóépítés fejlődése révén egyre több high-tech vitorlás jelenik meg a versenyen.
- Nemzetközi résztvevők: A Kékszalag nem csak a magyar vitorlázók számára vonzó, hanem számos nemzetközi csapat is részt vesz rajta. Az évek során olyan neves külföldi vitorlázók is versenyeztek a Balatonon, akik világszerte elismertek a sportágban.
- Kísérő események: A Kékszalag verseny ideje alatt számos kísérő rendezvény is zajlik, amelyek még vonzóbbá teszik ezt az eseményt a látogatók számára. Koncertek, családi programok, gasztronómiai fesztiválok és különféle sportesemények várják a Balaton partjára látogatókat.
- Környezetvédelem: A Kékszalag szervezői kiemelt figyelmet fordítanak a környezetvédelemre és a fenntarthatóságra. A verseny során számos kezdeményezés valósul meg a Balaton tisztaságának megőrzése érdekében, és a résztvevők is arra vannak ösztönözve, hogy környezettudatosan viselkedjenek.
- Kék szalag: Valaha a tengerek leggyorsabb vitorlás hajója viselhette árbócán a kék színű szalagot. Az Atlanti óceánon leggyorsabban átkelő hajók a „Kék szalag” címet nyerték el. A balatoni vitorlázók ezt a tradíciót átvéve versenyeznek a díjért, minden évben a Balatont körbehajózva. A verseny hagyományosan minden évben azon a júliusi csütörtökön indul, amelyik a legközelebb esik a teliholdhoz. Ez azért történik így, hogy a hajósokat a telihold fénye is segítse a navigációban az éjszaka is tartó verseny során.
A balatoni Kékszalag nem csupán egy vitorlásverseny, hanem egy igazi társadalmi és sportesemény, amely minden évben összehozza a vitorlázás szerelmeseit és a Balaton rajongóit. A verseny gazdag története, izgalmas kihívásai és különleges tudnivalói mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a Kékszalag egyedülálló helyet foglaljon el a magyar sportéletben.
Ha még nem volt alkalmad részt venni rajta, érdemes ellátogatni a következő versenyre, és megtapasztalni ezt az egyedülálló élményt. Mi minden résztvevőnek jó szelet kívánunk!