Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Termékeink

Code 0 vitorla kezelés - a Seldéntől

2025. 01. 20. 11:04:29 Naviter
Code 0 vitorla kezelés - a Seldéntől

Szeretnél gyenge szélben is mosolyt csalni a legénységed arcára? Ha igen használd Te is a Seldén manuális vagy elektromos Code 0 betekerő rendszereit (top-down furling system)!

olvasási idő: 5 perc

A Code 0 egy univerzálisan használható orrvitorla. Hasonlóan a GORI Propellerek racing modelljeihez a rangos nemzetközi versenyeken keresztül jutott el a nagyközönségig. Mára a Code 0 egy napról-napra egyre népszerűbb, könnyű, lapos vitorla, ami lehetővé teszi a hajód számára, hogy gyenge szélben, éles menetben a lehető legnagyobb sebességet érje el.

Az 1998-99-es Whitbread Race alatt, ahol a Code Zero kifejezés is született, ez a vitorla lényegében még egy éles menetben használt aszimmetrikus spinakker volt. Azóta rengeteget fejlődött és mára a népszerűségét annak köszönheti, hogy egyszerűen kezelhető a vitorlabetekerők segítségével és sokféleképpen használható.

Szinte mindegy hogy versenyzel vagy csak túrázol vele, forgolódós, gyenge szélben mindig ki tudod használni az előnyeit. Főleg túraversenyeken lehet meghatározó az előny, amit egy ilyen vitorlával elérhetünk. A hangsúly a gyenge szélen van, ami elég gyakori a Balatonon. Ezt a vitorlatípust kb. 8 csomós szélig ajánljuk.

Beállítása nem nehéz, nem igényel túl nagy tapasztalatot. A könnyen kezelhető vitorlák közé tartozik, manőverezhetőségi előnyt és sebességtöbbletet jelent minden vitorláson.

Ha pedig a hajódhoz és a hozzá leginkább passzoló orrsudárral együtt használod akkor tényleg kihozhatod belőle a maximumot!

     

Legkényelmesebben és legbiztonságosabban a Seldén Code 0 betekerő rendszereivel kezelhető, válaszd akár a manuális akár az elektromos változatot!

(Manuális) Seldén Code 0 betekerő rendszerek:

A Seldén manuális Code 0 - CX betekerő rendszereit a korlátlábra szerelt kötélvezetőkön átvezetett végtelenített kötéllel lehet működtetni. A betekerő kötél a "double fearlead"-en (dupla korlát-kötélvezetőn) keresztül kerül a cockpitba vezetésre, ahol egy karabineres, siklócsapágyas (PBB50 vagy PBB60) violin csiga dupla kötélfogóval biztosítja, hogy használaton kívül ne tudjon kietekerdni.

     

Hagyományos kötélvezetők nem alkalmazhatók a végtelenített kötél hátravezetéséhez a cockpitba, ezért van szükség a Seldén Double Fairlead / dupla korlát-kötélvezetőre, mely 25 vagy 30 mm-es korlátcsőre szerelhető. Code 0 betekerők mellett roll genakker rendszerek végtelenített köteleinek kezeléséhez is használhatod. Anyaga: üvegszál erősítésű kompozit és rozsdamentes acél. Megakadályozza a kötelek összegabalyodását, könnyen nyitható és zárható, segítségével megoldható a biztos és kíméletes kötélkezelés és a legfontosabb, hogy, a betekerő rendszer így könnyen leszerelhető és a verseny végeztével biztonságos helyen tárolható.

A CX rendszer néhány fontos jellemzője:

- bordázott kompozit betét biztosítja a betekerőkötél megfelelő tapadását tekerés közben,

- kitekeréskor a kötél eltávolodik a dobtól, ezzel biztosítva a szabad futását,

- a betekerődobban és a felső forgóban elhelyezett tömített acélcsapágyazás biztosítja a rendszer hosszú élettartamát,

- a rúgós zárstiftek segítségével könnyen csatlakoztatható a kötélszív a betekerődobhoz és a felső forgóhoz,

- minden acél elem nagy szilárdságú, Duplex rozsdamentes acélból készül melynek köszönhetően kisebb a szerkezetek súlya,

- az egyéb alkatrészek anyaga ütésálló üvegszállal erősített, poliamid kompozit.

Tudtad? A vitorla biztonságos és precíz betekerésének lelke a vitorla első élében futó antitorziós kábel. Minél ellenállóbb egy kötél a csavarodással szemben, annál gyorsabb és biztosabb a vitorla feltekerése. A Seldén anti torziós kábele a legmerevebb a piacon, háromszor ellenállóbb a csavarodással szemben, mint a második legjobban teljesítő termékAz AT-kábel a Code 0 vitorla első élén keresztül csatlakozik a felső forgóhoz és az alsó betekerő dobhoz. A rögzítéshez szükség van a speciális “kötélszorító bilincs az antitorziós (AT) kábel végeléséhez, a kötélszív rögzítéséhez” elnevezésű termékre.

Code 0 használatakor (mindegy, hogy az manuális vagy elektromos) a vitorla elsőél-feszesség növelése érdekében a kötélterhelésnek nagyobbnak kell lennie, mint amennyit a normál felhúzócsigák és stopperek elbírnak. Ezért 2:1 arányú felhúzót kell kialakítani. A daed end verettel fix kötélvég rögzítési pontot kell kialakítani az árbócon, ahonnan a felhúzókötél indul, majd egy repülő csigán keresztül - mely a felső forgóra van rögzítve - vezetve érkezik a felhúzócsigába és onnan már fele erővel a stopperbe. Az árbócon való pozíciót szakembernek kell megadnia! A legtöbb esetben a Code 0 vitorlákat lejjebb kell felhúzni, mint a genakkereket és a spinakkereket. A betekerő dob és működtető kötele fixen telepíthető az orrba.

A CX alsó betekerődobhoz csatlakoztatva használhatod a Code 0 és a genakker rendszert is. A szükséges adapter a Seldén által szabadalmaztatott Torlon golyóscsapágyazással és kötélzárral rendelkezik. Az adapter használata gyors vitorlacserét tesz lehetővé a Code 0 és genakker között. 

Elektromos Code 0 betekerő rendszerek - CXe 25, CXe 45:

A CXe 25 és a CXe 45 "a kényelmes vitorlakezelés egy új dimenzióját nyitja meg előttünk...“ Használj elektromos Code 0-t és élvezd a vitorlázást - fáradozás nélkül! Ha a hajódon elektromos Code 0 betekerő rendszer van szinte csak a vitorlázás örömteli részével kell törődnöd. A nyomógombos kezelhetőség nyújtotta kényelem garantálja a könnyed vitorlázás élményét. Betekerheted úgy a vitorlát, hogy a cockpitet sem hagyod el... Nincs szükség nagyszámú legénységre, a párod nyugodtan olvasgathat tovább pezsgőt kortyolgatva...

Ha a Seldén elektromos Code 0 betekerő rendszerei - CXe 25, CXe 45 - mellett döntesz, kétféle telepítési mód közül választhatsz. A "Through Deck" (deck alá szerelt betekerőmotor) rendszer beépítése esetében a CXe a decken keresztül integrálható az orrba vagy a bowspritbe. Ez egy fixen telepített betekerési pont, mely a vitorla csatlakoztatását követően azonnal használatra kész. A közel 2,5 kg-os betekerőmotort nem kell kivinned a hajó orrába, elegendő csak a vitorla tack-jét csatlakoztatni. Az "On Deck" (deckre szerelt betekerőmotor) rendszer beépítése esetében nincs szükség a fedélzet vagy a bowsprit átalakítására, kifúrásárára. Csak a motort - mint a hagyományos betekerő dobot - kell csatlakoztatni a meglévő deckveretre, és az elektromos kábelt csatlakoztatni a kiépített dugaljba.

A Seldén egyéb elektromos megoldásaihoz hasonlóan a CXe rendszerek is SEL-Bus és tápegység (bemenet: 12 V és 24 V - kimenet: 42 V) segítségével működnek. A SEL-Bus egy intelligens kommunikációs rendszer, mely érzékeli a terhelést, ez alapján maximalizálja a biztonságos keretek között elérhető legnagyobb hatékonyságot. A SEL-Bus telepítését követően, a későbbiekben akár további eszközöket is csatlakoztathatsz rajta keresztül. A 42 V-os kimenet lehetővé teszi kisebb keresztmetszetű kábelek (6 mm2) használatát is.

 

Code 0 vitorla használatakor mindig figyelj arra, hogy a vitorlád mekkora szélerősségig használható úgy, hogy az a hajód teljesítményét fokozza. Mindig tartsd be a vitorlagyártó által meghatározott „adott szöghöz (TWA) tartozó maximális szélerő korlát”-ot! Ha nem használod - de legkésőbb a nap végén  - tedd el, ezzel is óvva a vitorla anyagát a felesleges UV sugárzástól!

Mi csak ajánlani tudjuk a Code 0 betekerő rendszereket, a választás a Te kezedben van!

Ha kérdésed lenne, hogy melyik Code 0 betekerő rendszert válaszd, keress minket az info@naviter.hu e-mail címen és segítünk!

Tartalomhoz tartozó címkék: verseny