Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Termékeink

A vitorlás hajó részei

A vitorlás hajó részei

Következő bejegyzésünkből kiderül, hogy mi az orrsudár és az orrsugár közti különbség és megmutatjuk, hogy melyek azok a kifejezések amikkel mindenképpen fontos tisztában lenned ha egy kicsit is belekóstolnál a vitorlázásba!

A hajózáshoz és legfőképpen a vitorlázáshoz használt szavaink és kifejezéseink leginkább az angol és német nyelvből származnak. Ezek az átvett, vagy éppen “magyarosított” szavak (pl.: forstag-vorstag-forstág vagy boom-baum-bum) rengetegféle képpen szerepelnek a magyar szakirodalomban, nincs egy egységes MTA által jóváhagyott vitorlás szakszótár. Azok a vitorlázók azonban, akik legyenek akár magyarok, angolok vagy bármilyen nemzetiségűek és ismerik ezeket a szavakat, függetlenül attól, hogy hogyan írják le, egy közös nyelvet beszélnek. Ez pedig nem más, mint a VITORLÁZÁS.

A következő ábrán igyekeztünk összeszedni egy átlagos balatoni vitorlás hajó legfőbb részeit. Ezek a részek együttesen alkotják a vitorlás hajó szerkezetét és felszerelését. Az ábrán feltüntettünk olyan elemeket is, melyek nem tartoznak az alap felszereltséghez, viszont kulcsfontosságúak a hajó biztonságos vagy éppen hatékonyabb használatához.

 

Lássuk az ábrához tartozó kifejezéseket:

ACHTERSTÁG: az árbóc csúcsa és a hajó tatja között feszülő merevítőkötél, mely az árbócot előredőlés ellen tartja. Fontos szerepet játszhat az árbócgörbület alakításában is. Lehet fix, vagy állítható. Az állítható megoldás versenyzésre használt hajókon kerül kialakításra.

ALBA: az árbóc tövét és a bumot köti össze. Legfőbb funkciója a bum felemelkedésének megakadályozása, tehát hátszélben nem engedi azt felcsapódni. Lehet szerelni kötél áttétellel és létezik merev formában is. A merev albát angolul RODKICKER-nek nevezzük. Webshopunk kínálatában is megtalálod. Különböző méretekben, illetve gázrugóval felszerelt és gázrugó nélküli kivitelben is kapható.

ÁRBÓC / RIG / MAST: a vitorlázat tartóoszlopa a hajó fedélzetén. A hosszanti tengelyen helyezkedik el. Egy hosszú, általában alumínium rúd (de készülhet fából vagy karbonból is), melyet a hajótesthez rögzítenek a forstag és a vantnik (oldalmerevítők). Tehát a riget az állókötélzet tartja függőlegesen, formáját egyenesen. Elölről az orrvitorlát (fock) tartja, hátulról a nagyvitorlát (grósz). Tetejére széljelzőt (windex), navigációs fényeket és műszereket (pl. szélmérő) szerelnek.

BUM / BAUM / BUMM: az árbóchoz rögzített vízszintes rúd, mely a nagyvitorla alsó élét tartja.

COCKPIT: fedélzeten található munkaállás, tartalmazza a kormányállást is.

CSÖRLŐ / WINCH: a csörlők a hajó használatától és kialakításától függően kerülnek elhelyezésre a decken. A shotok kezelésére használt csörlőket leginkább a cockpit két szélén helyezik el. A felhúzó kötelek könnyebb kezelésére szolgáló csörlőket pedig inkább a kajüt tető két oldalára telepítik. Nálunk megtalálod a Seldén új kézi és elektromos csörlőit, melyeket akár az új verseny csörlőkarral - Race GRIP-el is felszerelhetsz.

DECK: fedélzet.

DIRK: a nagyvitorla pihentető kötele (bumpihentető). A bum szabad végét tartja ez az árboc csúcsáról lelógó kötél. A bum végétől fut az árbóccsúcsba és onnét le a deckig, hogy állítani lehessen. Szerepe a bum megtartása, amíg a vitorla nincsen felhúzva. Vitorlázás közben a nagyvitorla átveszi a szerepét. Ha van rodkickered / merev albád, akkor nincs szükséged dirkre.

FARTÜKÖR: hajótest hátsó síkja.

FOCK: orrvitorla.

FOCKSHOTT: orrvitorla behúzó kötél. Az orrvitorla állítását, áthúzását szolgálja egyik oldalról a másikra csapásváltás közben.

FORSTAG: az árbócot tartó állókötélzet része. A hajó orr felőli végében helyezkedik el a forstag, mely egy erős drótkötél, ami az árbóc hátradőlését akadályozza meg. Az orrverettől fut az árbóc tetejéig, vagy esetleg egy kicsit lejjebb csatlakozik hozzá.

GRÓSZSHOTT: a nagyvitorla szögét állító behúzókötél.

HAJÓORR: a hajó eleje, homlokrésze. Általában az árbócnál kezdődik és az orral végződik. Ezen a vonalon találkozik a hajó két oldala. A fedélzettel csaknem mindig hegyesszöget zár be.

HAJÓTEST: a hajótest a fenékből, az oldalfalakból, a feneket és az oldalfalakat összekötő hajlásból és a testet felülről lezáró fedélzetből áll. A test elöl az orrban, hátul a tatban végződik, amely különböző kialakítású lehet.

HORGONY: a horgony a horgonykamrában kerül elhelyezésre és vagy kézzel lehet leereszteni az orrvereten keresztül vagy pedig egy elektromos csörlővel a hajó orrából.

KORMÁNYLAPÁT: a vitorlás hajó irányító szerkezetének legfőbb része, amelynek elfordításával irányíthatjuk a hajót.

LATNI: vitorlában elhelyezett merevítő lapka.

LAZY JACK: egy vászonból készült vitorlatartó, melyből felhúzzuk a vitorlát, majd a használat után belelapoljuk lehúzás közben. Sok hajón található lazy jack, amelyet vagy szegeccsel rögzítenek a bumra, vagy a bum nutjába húznak bele.

GRÓSZ / GROSS: nagyvitorla. A hajó fő vitorlája, ami szinte mindig fent van. Nevével ellentétben egyáltalán nem biztos, hogy  a hajó legnagyobb vitorlája. A bőszeles vitorlák majdnem minden esetben nagyobbak, de a legtöbb esetben a genua is.

ORRSUDÁR / BOWSPRIT: a hajó orrából előrenyúló vagy kitolható rudazat. Az orrsudár lehetővé teszi a vitorlafelület jelentős megnövelését, tisztább szelet biztosít a gennakernek, ezáltal javítja a gennaker vagy a Code Zero teljesítményét és megkönnyíti a gyors halzolást. Az orrsudár a legtöbb vitorlás hajóra felszerelhető. Nálunk megtalálod a Seldén orrsudarait, melyek kaphatóak alumínium és karbon kivitelben is, többféle méretben, de tudunk egyedi orrsudarat is készíteni, ami design-ban és méretében is tökéletesen passzol a hajódhoz.

ORRSUGÁR: egy motor a hajó orrában, mely a hajó hossztengelyére merőlegesen kerül elhelyezésre és a hajó orrát fordíthatod vele balra vagy jobbra. Különösen a kikötői manőverekben nyújthat nagy segítséget.

SZÁLING: általában az árbóc felső harmadán elhelyezett vízszintes acél vagy alumínium merevítő, egyik végét az árbóc rögzíti másikat az oldalmerevítő (vantni). A szálingok a vantnikat támasztják, azok állásszögét nyitják, ezzel téve stabilabbá az árbócot.

SZÉLJELZŐ / WINDEX: az árbóc tetején található szerkezet, a szél irányát jelzi.

TŐKESÚLY / KEEL / KIEL: a hajó hossztengelyén elhelyezkedő nyúlvány, mely a hajó alapstabilitását növeli és az oldalra történő elcsúszását is csökkenti.

VANTNI: az árbóc fő oldalmerevítő kötelei. Az árbóc mindkét oldalán a deck-en (fedélzeten) található veretektől futnak a szálingok csúcsain keresztül egészen az árbóc tetejéig. A vantnik általában rozsdamentes acélsodronyból készülnek. A vantnik cseréje 10-15 évente javasolt. Külföldön 10 évnél öregebb merevítőkötélzettel rendelkező hajóra már nem kötnek biztosítást. Mi tudunk segíteni az állókötélzet cseréjében is. Nézd meg terminál kategóriánkat!

Ha érdekelnek a további vitorlás hajó alkatrészek, szerelvények, csigák, seklik, kötelek, csörlők, vitorla betekerők, propellerek vagy a hajód otthonosabbá tétele is, bátran merülj el a termékeinkben és a TUDÁSTÁR-unkban, mert onnan is nagyon sok ismeretet szerezhetsz a vitorlázás világáról.

Tudjuk, hogy felsorolásunkat és ábránkat a végtelenségig lehetne bővíteni… de a könnyebb átláthatóság érdekében a VITORLÁS HAJÓ RÉSZEI blogsorozatunkat témakörönként folytatjuk tovább!

Tartalomhoz tartozó címkék: amit a vitorlás hajókról tudni kell